Biuro Obsługi Interesantów
W Sądzie Rejonowym w Żninie nie zostało utworzone Biuro Obsługi Interesantów.
W związku z powyższym do zadań kierowników sekretariatów i kierownika Samodzielnej Sekcji Administracyjnej należy:
1.udzielanie informacji o stanie postępowania w sprawie na podstawie danych z sądowych systemów informatycznych.
2.kierowanie interesantów do odpowiednich komórek organizacyjnych,
3.udzielanie pomocy podczas pobytu w sądzie świadkom i pokrzywdzonym miedzy innymi przez informowanie, kierowanie do odpowiednich pomieszczeń, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych.
4.udostępnianie informacji o lekarzach sądowych, mediatorach oraz instytucjach, których działalność wiąże się z ochrona praw człowieka.
5.udostępnianie formularzy sadowych i worów pism.
6. informowanie o strukturze organizacyjnej sądu, jego właściwości oraz lokalizacji, numerach telefonów, godzinach urzędowania, adresie strony internetowej, poczty elektronicznej, a także adresach innych sądów, organów i urzędów centralnych oraz kierowanie do właściwych sal rozpraw.
Wszelkie pisma i wnioski należy składać wyłącznie w Biurze Podawczym.
W sekretariatach poszczególnych wydziałów zostały uruchomione stanowiska do odsłuchu i przeglądu nagrań audio - video rozpraw sądowych.
Osoby zainteresowane zapoznaniem się w siedzibie sądu z zapisem dźwięku lub obrazu i dźwięku mają obowiązek złożyć pisemny wniosek do sądu o udostępnienie zapisów z rozpraw.
Zasady korzystania ze stanowiska do przeglądu zapisów audio-video rozpraw:
Po wcześniejszym uzyskaniu zgody na dostęp do nagrań audio-video, w ustalonym terminie pracownik sądu weryfikuje, czy dana osoba jest upoważniona do zapoznania się z nagraniem.
Następnie pracownik udziela zainteresowanemu podstawowych informacji w zakresie obsługi aplikacji Recourt i udostępnia zapis rozprawy ( pracownik sądu pozostaje w pomieszczeniu ).
W obecnym stanie prawnym brak jest przepisów szczególnych umożliwiających wnoszenie pism procesowych, wniosków i innych oświadczeń składanych w toczących się postępowaniach sądowych na elektronicznych nośnikach informatycznych ( za wyjątkiem Elektronicznego Postępowania Upominawczego- e- Sądu - Sądu Rejonowego w Lublinie).
Wszelkie pisma procesowe winny być składane za pośrednictwem placówki pocztowej lub bezpośrednio w sądzie, tak aby zawierały własnoręczny podpis nadawcy.
Wobec powyższego pisma procesowe przesyłane drogą elektroniczną nie wywołują skutków prawnych i nie jest im nadawany bieg.